Ivana Kudrnová: 140 + 24 úkolů pro zábavné učení cizích jazyků (Digitální lektoři, 2021)

5.12.2021

Už na první pohled je patrné, že kniha byla vytvořena s láskou. Sazba, fonty, ilustrace, barvy, vše tvoří harmonický celek. Úkoly jsou podle typu přehledně rozděleny do osmi oddílů, nenajdeme zde ovšem jen klasické disciplíny jako mluvení, čtení a poslech, ale např. hned v úvodu i tipy na organizaci učebního procesu, které jsou v závěru knihy doplněny originálními checklisty ve formě motivujících grafických koláčů. Samostatnou část autorka věnuje také digitálním aplikacím. Jednotlivé oddíly jsou doplněny příspěvky celkem dvanácti zkušených lektorek, což svědčí o autorčině otevřenosti a smyslu pro networking.

Líbí se mi, že kniha, ač prakticky zaměřená, vychází z ověřených a zároveň moderních teoretických přístupů. Například úkol č. 5 v sobě ukrývá Atomové návyky Jamese Cleara, hlavně se ale celou knihou jako červená nit vine poselství, že jazyk není cílem, ale prostředkem – aneb metoda Task-Based Learning v praxi. Hned na několika místech se píše, že při plnění úkolu často „zapomeneme“, že vlastně pracujeme v cílovém jazyce. Tématem úkolů je tak nezřídka cestování, resp. daná země, její kultura (muzea, výtvarné umění, svátky, slavnosti), aktuální dění, historie nebo i politika. Zároveň jsou ovšem úkoly formulovány dostatečně obecně, aby si v nich každý mohl najít to své.

Koncept klasické, ze zásady nikdy zcela autentické, učebnice je tímto způsobem nahrazen skutečným obsahem, často doslova reálným světem. Hned několik úkolů se věnuje vyplňování skutečných formulářů, v dalších úkolech pak vyjmenováváte obsah vlastní ledničky, lepíte lístečky na nábytek a předměty v místnosti, píšete nákupní seznam, procházíte e-shopy, plánujete dovolenou s využitím webových stránek hotelů atd.

Poměrně často se navíc jedná o kreativní aktivity. Pokud si ale raději než s papírem, pastelkami, nůžkami a lepidlem hrajete s mobilním telefonem nebo doplňky v Chromu, přijdete si taky na své. Nejen že se v celém jednom oddílu ponoříte do světa digitálních aplikací, ale budete také například točit videa nebo pořizovat audio záznamy.

V samotném závěru knihy se dovídáme veledůležitou věc: Jednotlivé úkoly byly dostatečně otestovány na autorčiných studentech. A jakým studentům, resp. komu všemu je kniha určena? Vedle lektorů, kteří zde mohou najít spoustu inspirace, z ní budou mít největší užitek začátečníci a mírně pokročilí studenti, kteří si cestičku k jazyku teprve hledají a v podobě této knížky mohou nalézt ideálního průvodce.